onsdag 3 april 2013

Vad ÄR genus, i praktiken?

Lady Dahmer har skrivit ett mycket bra och pedagogiskt inlägg om genus för den som tycker genus och feminism verkar lite läskigt och hotande mot det egna könet. Det är väldigt grafiskt och illustrativt och enkelt att förstå.

Jag tänkte också illustrera genus genom några egna bilder.

Att se ut såhär och fortfarande vara en riktig kvinna.

Att se ut såhär och fortfarande vara en riktig kvinna.

Att se ut och pyssla med det här och fortfarande vara en riktig kvinna.

Att gilla att rita ponies och fortfarande vara en riktig kvinna.

Att gilla ponies och fortfarande vara en riktig man.


Notera att jag inte använder orden "kvinnlig" och "manlig". Jag använder orden "kvinna" och "man", eftersom min könstillhörighet är kvinna och mannen ser sig som en man. För vad är t.ex. kvinnligt egentligen? Ha smink och gråta? Haha, det var sjukt manligt på 1700-talet ska ni veta. Killen på bilden är en fellow brony som också gillar ponies likt mig, och ni ska veta hur aggressivt många manliga bronies kan bli bemötta. Vi snackar alltså mobbning, familjer som säger upp kontakten med sin bronyson och allmänna hatkampanjer. Och genus och feminism behövs inte, säger du? Jaså, jaha...

2 kommentarer :

  1. tack för dina klockrena ord!
    har fastnat här efter att ha sett din blogg länkad då och då på ansiktsboken och äntligen klickat mig hit.

    en vilt chansande fråga pga din t-tröja:
    ska du till familientreffen här i sommar?
    om så är fallet ta en öl med mig där om du ser mig höhö .:blink:.
    8-]

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Nej, som det ser ut nu så ska jag inte dit :(

      Radera