lördag 11 januari 2014

Bloggutmaning: En feministisk agenda – Introduktion.

Välkomna till min bloggutmaning! Min första, faktiskt. Känns bra såhär nu under supervalåret.

För det är ju som sagt supervalår nu, med EU-val i maj, och kommun-, landstings- och riksdagsval i september. Det är nu debatten kommer hetta till ordentligt, och tyvärr kommer den, om vi feminister inte är på alerten, att vara på rasisternas och antifeministernas villkor. Vi spelar alldeles för ofta på deras planhalva istället för på vår egen, och vi använder deras diskurs* istället för vår egen. Det funkar inte.

Denna bloggutmaning går ut på att det är vi som ska stå för problemformuleringen, att det är vi som ska sätta agendan för debatten. Det låter krångligare än vad det är: i korthet ska vi debattera ämnen på våra villkor. Vi ska inte besvara någon meningsmotståndare med dennes ord, utan med våra egna.

Förhoppningsvis kommer vi lära oss mycket av varandra, få nya insikter och kanske en del örfilar. Du får vara med precis hur lite och hur mycket du vill. Tycker du något ämne är svårt, eller känner dig inte så insatt, skriv gärna ändå! Du kan ju skriva om t.ex. varför du upplever ämnet svårt och/eller exkluderande, det kan ge en själv och andra insikter. All internkritik, som är just kritik och inte rena påhopp, är bra.

Krav för att du ska vara med:
  • Du är feminist.
  • Du är intersektionell. Eller åtminstone försöker vara intersektionell, och de gånger du misslyckas vara det så kan du ta kritiken på ett bra sätt.
  • Du har en blogg.
Varje söndag kommer jag att publicera ett inlägg med bidrag, samt ett inlägg med information om veckans ämne. Deadline för era inlägg är söndagar kl 17:00. Länka antingen genom att kommentera på min blogg, eller tagga mig på Twitter. Så. Nu vet ni.

Vill du diskutera på Twitter, och/eller droppa ditt inlägg så jag och andra kan se det (tagga mig gärna så jag ser det direkt, @Fulskratt), så kan du tagga ditt inlägg med #femagenda (den är ockuperad av en tweet från 2011, så det får duga). Har du inte blogg så är du självklart alltid välkommen att twittra! Alla är välkomna att twittra närhelst.

Har du förslag på ämne så är du alltid välkommen att höra av dig, antingen här i kommentarsfältet, eller på Twitter.

Varmt välkomna, ännu en gång!

* = Diskurs betyder i korthet ungefär "en typ av språkbruk i debatter som innehåller indirekt och antydande information". Aktuellt exempel är "Har feminismen spårat ur?", som med sin frågeställning antyder att feminismen ens KAN spåra ur. Det kan den ju såklart inte. Men vi tvingas ofta argumentera under liknande frågeställningar, varför det är viktigt att vi sätter agendan först. Diskursen sätter med andra ord agendan för debatten.


3 kommentarer :

  1. Kul och bra initiativ! Ser framemot det!

    SvaraRadera
  2. Vilket bra initiativ! Jag vill gärna delta men är kroniskt sjuk och funktionsnedsatt och vet aldrig i förväg hur mycket ork jag kommer att ha. Förhoppningsvis kan jag vara med, för beskrivningen av utmaningen gör mig så peppad.

    SvaraRadera
  3. Hm funderar på att skriva om att Ken Lazslo framställs som hetero i videon för "Hey Hey Guy", bara för att tiden var sådan. (Italodiscostycket handlar alltså om hans stormiga relation med en fransk s.k. callboy.)

    SvaraRadera