söndag 12 januari 2014

Bloggutmaning: En feministisk agenda – Debatten idag.

Då startar vi upp med första ämnet i bloggutmaningen! Om du missat vad bloggutmaningen går ut på, se detta inlägg.

Denna utmaning går som sagt ut på att vi feminister ska sätta vår egen agenda, men jag tänkte att vi skulle, i sann projektanda, börja med en liten enkel diskurs*- och nulägesanalys. Hur ser debatten om feminism ut idag? Anledningen till detta är för att vi ska kunna konkretisera var vi står just nu.

Detta kan ni göra lite som ni vill. Ni kan antingen se vilket språk antifeminister för i t.ex. bloggar och på forum, eller hur debatten förs på mer etablerade plattformar som t.ex. debatt.svt.se och de större tidningarnas ledarsidor. Vilket språk används i debattartiklar? Vem får komma till tals? Varför används just de orden och uttrycken, tror du?

Ni kan välja att antingen rada upp en massa ord som tycks vara vanligt förekommande, eller bara välja ut ett enda ord eller fenomen och diskutera kring det. Huvudsaken är att ni på något sätt exemplifierar den feministiska debatten idag, och vilken agenda som finns just nu.

Har ni total idétorka så kan ni vänta tills SVT sänder första avsnittet av "Fittstim - min kamp" på torsdag, gissar att en hel del inspiration kan tas därifrån, med tanke på frågeställningen...

Vill ni ha ytterligare inspiration: Jämför med hur debatten såg ut på, låt säg, 70-talet. (hint: väldigt snarlik) (nej, vi har inte kommit nånstans).

Deadline är söndagen den 19 januari kl 17:00. Då vill jag att ni har länkat era inlägg, antingen i detta kommentarsfält, eller genom att pinga mig på Twitter (@Fulskratt), och/eller taggat er tweet med #femagenda. Ni får självklart alltid diskutera under hashtagen, och kanske få ytterligare inspiration av varandra till era inlägg.

* = Diskurs betyder i korthet ungefär "en typ av språkbruk i debatter som innehåller indirekt och antydande information". Aktuellt exempel är "Har feminismen spårat ur?", som med sin frågeställning antyder att feminismen ens KAN spåra ur. Det kan den ju såklart inte. Men vi tvingas ofta argumentera under liknande frågeställningar, varför det är viktigt att vi sätter agendan först. Diskursen sätter med andra ord agendan för debatten.

9 kommentarer :

  1. Här kommer Kulturelitens bidrag.
    För övrigt så är det ett riktigt bra och viktigt ämne du uppmanar oss att tänka kring. Du skall ha en stor eloge för det. tack så mycket.
    http://kultureliten.nu/en-feministisk-agenda-debatten-idag/

    SvaraRadera
  2. Here goes:

    http://moralfjant.blogg.se/2014/january/vi-feminister-delas-upp-i-tva-lager.html

    SvaraRadera
  3. Här kommer min lilla text! Är verkligen pepp för den här utmaningen, tack för att du fixar den! :)

    http://majses.blogspot.se/2014/01/femagenda-hur-ser-debatten-egentligen.html

    SvaraRadera
  4. Här kommer mitt bidrag på en av sakerna som är viktig i den feministiska debatten.

    http://femtesstic.blogg.se/2014/january/fittstim-och-det-fantastiska-hen-som-verkar-vara-sa-svart-att-forsta.html

    SvaraRadera
  5. Här kommer mitt bidrag:

    http://blixabloggar.se/den-feministiska-debatten-idag-kravet-pa-att-vi-om-och-om-igen-ska-bemota-halmgubbar/

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag bestämde mig för att slänga iväg ett inlägg jag med sådär i sista minuten. Jag hoppas det är okej? Blir första gången jag skriver om något sånt här så jag blev lite osäker. Texten handlar iallafall lite om en viss antifeministisk jargong som jag uppfattar finns både hos antifeminister och feminister, så jag skrev lite öppet om mina tankar. Hoppas det funkar!

    http://aikaendi.blogg.se/2014/january/att-forhalla-sig-till-feminism.html

    SvaraRadera
  7. Här är mitt inlägg under veckans rubrik: http://ninaruthstrom.se/feminismen-ar-starkare-an-nagonsin/

    SvaraRadera
  8. Pga hjärnsläpp glömde jag att länka till dig i mitt inlägg (pingat på tw tidigare idag), har fixat till det nu.
    http://otacksamt.wordpress.com/2014/01/19/feminismens-marginalisering/

    SvaraRadera