torsdag 24 mars 2011

Tjatmat - vad är det?

Jag "uppfann" förut ett ord som heter tjatmat. Vad är då tjatmat? Jag är ganska säker på att du har tjatmatlagat rätt många gånger, i synnerhet om du bor ensam. Tjatmat är mat som man av bekvämlighetsskäl lagar i ca 2-3 veckor, utan att variera med en annan maträtt. Dvs, du köper t.ex. bara kyckling, bacon och ost och lagar bara en kyckling/bacon/ost-rätt i 2-3 veckor. Sen när du tröttnat på maträtten så hittar du ett nytt recept att laga i lika många veckor.

Jag är en typisk tjatmatlagare. I perioder har jag tjatmatlagat: Pannkakor. Pasta med baconsås. Omelett. Varma mackor. Bacon med grädde och grönsaker. Chicken tikka. Och maträtter jag inte kommer på för tillfället. Gemensamt är att alla recept är löjligt enkla, rätt billiga och lätta att minnas. Det är så jag vill ha det: Enkelt, billigt och så få ingredienser som möjligt. Gastronomi? Vad är det?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar