söndag 8 september 2013

Bloggutmaning. Ämne två – bortom penetrationsnormen.

Fannys och Schmenus bloggutmaning fortsätter, och jag är denna gång ute lite i sista minuten då jag inte hunnit och orkat blogga denna vecka. Jag vill även poängtera att jag är hyfsat bakis atm, så detta inlägg blir nog inget direkt mästerverk. Men, here goes:

Fanny skriver: "Penetrationsnormen för mig handlar om att sex så ofta går ut på att kukar eller fingrar ska stickas in i olika hål. I mina ögon är detta ett väldigt patriarkalt sätt att se på sex, ett sätt som utgår ifrån mannens behov och njutning, från en manlig norm. Hur kan vi komma bortom denna? Hur skulle en sexualitet bortanför penetrationsnormen kunna se ut?"

Jag håller med Fanny om detta, att penetrationsnormen utgår från mannen och hans fysiologi (en kuk att penetrera med), vilket yttrar sig väldigt tydligt när lesbiska par får höra frågan "men... hur har ni sex?". Vi har fått lära oss att penetrationssex = riktigt sex, och den allra tydligaste yttringen för penetrationsnormen är när någon säger "jag hade sex med X" och vi omedelbart antar att det var penetrationssex. Om personen menade oralsex, så måste hen säga det, annars utgår vi från penetrationssex.

Alla sexuella aktiviteter som inte inkluderar kuk i fitta (eller analen) är inte riktigt sex. Framförallt: Om du som kvinna känner dig "tvungen" att blanda in icke-penetrerande aktiviteter, som t.ex. oralsex, så är det du som är lite konstig som inte blir tillfredsställd nog av kuken. Sjukt, egentligen. Varför inte blanda in så många element som möjligt? Så blir det liksom ännu skönare och bättre. Kuken räcker faktiskt inte.

Typiskt för penetrationsnormen är att sexakten är slut när det inte går att penetrera längre, pga kuken blivit slak av t.ex. utlösning eller vinballe. Och vi hade inte sex "egentligen" när vi "nöjde" oss med oralsex. Penetrationen är målet, eftersom penetrationen är normen. Det är så otroligt svårt att komma bort från denna norm, i synnerhet om en lever i en heterosexuell cis-relation (cis-man och cis-kvinna, vill säga). Allt sex ska sluta med penetration. Nu är jag lyckosam nog att vara i en relation där sexet inte tar slut bara för att mannen kommit, men det är tyvärr ingenting självklart. Allt ljus på kuken och vad kuken tycker. Fittan då? Skit i fittan, den tackar bara och tar emot. Fittan vill inget speciellt egentligen.

Nu när jag har bakissvamlat ett tag, hur kan vi göra rent konkret för att bryta med penetrationsnormen? Well, detta är ju ingenting helt lätt, eftersom det är det första vi får lära oss angående sex, att sex = kuk i fitta. Eller penis i vagina. Eller vad folk nu kan säga. Vi måste främst lära oss att sex kan vara på så många olika sätt. Vaginalsex, analsex, oralsex, petting, BDSM, cybersex bl.a. Vi måste även därmed sluta anta att "sex" = penetrationssex. Det är skitsvårt, jag vet, men försök.
Om du lever i en heterosexuell cis-relation: Ha penetrationsfritt sex emellanåt. Faktiskt inte helt dumt, om jag får säga det själv.

Men, det bästa är att du nu är medveten om penetrationsnormen. Och det är ju faktiskt väldigt bra.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar