Det finns en sak som provocerar något oerhört mig rörande American Apparel-cirkusen, och det är inte deras sexistiska bilder (det hade varit ett alldeles för enkelt inlägg att skriva). Nej, det är hur de själva ser på sitt GENIALA PR-trick. SvD skriver idag om AA's genialiska marknadsföringschef Ryan Holiday som berättar om sin genialiska PR-strategi i sin genialiska moderna klassiker "Trust me, I'm lying: Confessions of a media manipulator". Hans geniala taktik är följande:
- Gör en annons/reklamfilm/whatever som är på gränsen att väcka anstöt. Släng in lite sexism så blir alla glada (lol). Huvudsaken är att det väcker starka reaktioner och känslor.
- Tipsa nån bloggare om det anstötliga, under falskt namn såklart. Invänta sociala medier-storm, och att vanlig media hakar på.
- ????
- Profit!
LYSANDE!
Eller...?
Hörru Ryan, jag tänkte viska en liten sak i ditt öra.
Jag jobbar för närvarande med högstadieelever, och de använder exakt samma strategi som du när de försöker provocera skiten ur vikarier (mig). De brölar ut nåt anstötligt (gärna nån sexistiskt skit likt er, höhöhö), petar på en klasskamrat och inväntar reaktion från mig. I början lät jag mig provoceras, men de andra lärarna var kloka och lärde mig att hålla mig cool och så. Det är svårt ibland, men jag får väl fortsätta med det. Eleverna hittar svaga punkter och nyttjar dem för att provocera och därmed få uppmärksamhet. Precis som du.
Åh, vad genialiskt. Åh, vad fräscht. Åh, vad nytänkande att du tänker som en högstadieelev. Så smart, så inspirerande, så... ahahahahaa. Sorry, kunde inte fortsätta såhär.
Och sådana som han brukar kallas för PR-genier. Varför då? För att de använder en 13-årings taktik när de vill ha lite uppmärksamhet (jamen vadå, vi gick ju i fällan :(((((()? För att genialitet mäts i hur mycket som skrivs om en organisation, vare sig det är positivt eller negativt? Jomensåatte, Arvikafestivalen marknadsförde sig 2010 med en sexinriktad kampanj som inte hade nåt med festivalen att göra. De fick massiv uppmärksamhet pga detta och gick sen i graven året senare, vilket i mångt och mycket på att de under flera år hade trasat sönder festivalens varumärke big time. Sexreklamen var nog en av de sista spikarna i kistan. All uppmärksamhet ÄR inte bra uppmärksamhet. Kortsiktighet ÄR inte bättre än långsiktighet.
Ett PR-geni är, enligt mig, en person som lyckas skapa en kampanj som blir populär och positivt mottagen. En PR-person utför underverk när hen engagerar, inspirerar och stärker. Inte kör ett varumärke i botten med t.ex. tafflig sexism. Den bästa PR-föringen är den som vi inte ens reflekterar över, eftersom den känns så bra. Som gör att vi får en positiv känsla av varumärket. Som gör att vi inte vill byta varumärke. Som inte går att mäta egentligen, eftersom den inte ger klirr i kassan omedelbart.
Uppmärksamhet betyder ingenting om folk får en negativ uppfattning om varumärket/organisationen. INGENTING.
Men ja, jag antar väl att det är otroligt enkelt och bekvämt att köra med simpel provokation istället för smart inspiration.
Fast ett Geni kan man alltid vara även om man ej håller med vad personen har gjort.
SvaraRaderaOm vi kollar bakåt i tiden. Runt 60-70 talet så kom det en hel del bloodiga filmer som blev bannlysta eller klippta. Dock så blev de så stora pågrund av denna uppmärksamhet att filmbolagen fick in mera pengar än väntat. Se Cannibal Corpse Holocaust, detta är ett exemple på hur man kan göra en stötande film och folk reagerar emot den dock få en bra inkomst ifrån det hela.
Det är precis detta är, må vara ett billigt knep men den fungerar ganska bra. Och ju mera de kan pressa och pusha detta desto mera reaktioner kommer de få av folk. Desto mera kommer de få in pengar. (Jag förstår inte själv hur de får in pengar med att göra så men det verkar fungera för detta är ej första gånget Amercian Appreal har hamnat i blåsväder)
Sedan finns det bra reklam också. Dock vi som människor har en tendens att komma ihåg det sämre än det bättre i livet.
Och just att uppmärksamhet är alltid mer eller mindre bra. Tyvärr är det så, om ett företag gör något bra så hör man oftast inget om det på grund av media rapporterar hellre dåliga nyheter än bra. Så det betyder att om ett företag gör något bra får de mindre "hits" om de gör något som detta då får de mera uppmärksamhet.
För att fixa detta så är nog frågan mera, "varför vi som människor inte belönar företag som gör bra, och skiter i företag som gör dåligt?"
Fast det går ju inte bra?
RaderaAmerican Apparel är ju inte ett alls ett särskilt lönsamt eller framgångsrikt bolag (map. ekonomi). Antar att man gjort dessa typer av kampanjer under flera år och då är det ju tämligen magstarkt att kalla dessa framgångsrika?
American Apparel är snarare ett litet företag som för några år sedan var konkursklara (2010 gjorde man 86 miljoner dollar i förlust) och idag lyckats sakta men säkert skrapa ihop en blygsam vinst. Att i det läget bränna kundkretsar kan ju tyckas vara en något tveksam PR-strategi.
Tycker att Robert Knutsson inlägg är mycket märkligt (inte minst eftersom han är ekonom). Så så länge folk faktiskt vill att deras PR ska förbättra försäljningen så behöver du nog inte oroa dig i framtiden Lisa!
Håller helt med dig! Kan ju knappast räknas som en lyckad kampanj och något genialiskt då jag verkligen får avsmak och definitivt aldrig kommer handla där igen. Visserligen var jag väl ingen storhandlare där sen tidigare men att jag nu aldrig nånsin kommer gå dit igen är väl inte riktigt vad de hoppades på, hur mycket det än snackas om dom just nu.
SvaraRaderaEn sak blir jag dock fundersam på i din text, du skriver "Långsiktighet ÄR inte bättre än kortsiktighet". Borde det inte vara tvärtom? Det här fallet är ju ett exempel på kortsiktighet då det uppenbarligen fokuseras på att det snackas mycket om dom nu, inte hur märket uppfattas i längden.
Nej, vad pinsamt! Naturligtvis menade jag att långsiktighet är bättre än kortsiktighet, måste ha funderat på nåt annat samtidigt som jag skrev. Ändrat nu. Tack :)
RaderaSjälv köper jag mer av dem nu, eftersom jag från djupet av mitt hjärta avskyr människor som vill censurera, föbjuda och företräda andra människor mot deras vilja.
SvaraRaderaVarför ska inte en kvinna få vara modell för AA? Varför ska du bestämma hur någon annan ska få stå modell? Varför tror du ens att din åsikt är relevant för AAs modeller?
Har de bett om den? Jag tror inte ens de vill se åt ditt håll, än mindre nekas arbete p.g.a ditt misstycke.
Varför tror du att dina moraliska pekpinnar ö.h.t är giltiga?
Kvinnor får vara modeller för vad fan de än känner för, när och hur de vill, utan ditt moraliska godkännande. Du och mullorna kan göra gemensam sak och stanna i Iran och censurera bäst ni vill.
Lycka till med jobbsökandet! Jag tror många arbetsgivare söker efter en vandrande kliché som kan säga saker som "öh asså jag tror problemet ä vita män och sociala orättvisor och sånt... och typ aa.. patriarkat typ.. d e min avancerade samhällsanalys .. en annan avancerad analys jag har är att rapa "mer resurser" och "struktur""
Du är verkligen begåvad! Man märker verkligen att du har läst dubbelt på Stanford och Harvard! Det luktar inte alls kommunal grundskola om dina "analyser" :) Att du med din bakgrund och obefintliga matematiska förmåga raljerar om att "folk inte går i skolan längre" är ju så patetiskt att änglarna gråter.
Du är arbetslös, korkad, saknar relevant utbildning och tiden går. Vad ska till för en ödmjuk inställning egentligen? Självinsikt?
Eller tror du att "påhlmans whatever" är någonting som ens på skämt kan liknas vid en merit?
Eller är det bara så att du varken kan matematik eller vetenskaplig metod men tycker om att raljera? Och egentligen är ganska korkad? Och försöker lasta din egna tillkortakommanden på andra? Charmigt. :)
Ps. Varför så arg på att kvinnor inte gör som du vill och säger att de ska göra? Är det p.g.a dina osmickrande ansiktsdrag? Din patetiska "karriär"? Nyfiken.
/ Berlinsbaserad PR-konsult med 7 år i branschen.
Gäsp.
RaderaVart läste du senast att kvinnorna i AAs kampanjer från djupet av sitt hjärta vill göra den kampanjen? Inom modell-branschen får man ofta göra så gott man kan med de jobb man får.
RaderaFörresten jävligt synd att en utbildad människa med "7 år i branschen" inte kan läsa en enda text hen inte håller med om utan att gå till personangrepp.