tisdag 23 augusti 2011

Änglisch.

Idag hade vi första lektionen i engelska. Vi ska läsa 30 timmar "vanlig" engelska, som en förberedelse inför våra lektioner i legal english (som tydligen ska vara en kaskad av glosor, vi får se om det är sant). Vår lärare visade sig vara riktigt awsum. Innan han presenterade sig närmare så gav han oss omedelbart en övning i att prata engelska... OM honom. Vi skulle diskutera typ hur gammal han kunde tänkas vara, civilstånd, var han kommer ifrån etc etc. Detta för att han precis i början av lektionen frågade oss hur mycket första intrycket av en person kan tänkas stämma. Jag och min partner gissade att han var 45-48 år gammal (jag var säker på 45), att han var gift med en svensk kvinna, att han kom från England, nånstans omkring London men inte i London och lite annat. Just dessa saker visade sig stämma, vilket var lite kewl :)))) sen gjorde vi lite andra övningar, och han gav omedelbar feedback på allting, t.ex. grammatiska underligheter, vilket åtminstone jag uppskattade. I slutet av lektionen bad han oss att säga vad vi ville lära oss på hans lektioner, och det var väldigt bra saker folk föreslog, som t.ex. business english och grammatiska övningar, och jag föreslog uttalsövningar. Uttal är alltid viktigt att kunna, tycker åtminstone jag. Det var en bra lektion, ser fram emot kommande. Vi fick en liten hemläxa av honom där vi skulle skriva lite kort om varför vi vill bli paralegals och sånt. Gjorde den uppgiften nyss, gick rätt fort.

Efter skolan åkte jag till IKEA med Jossan och hjälpte henne shoppa till hennes nya lägenhet. Jag vet att det inte direkt är en nyhet för någon, men sejtan vad billig IKEAs mat är. Tänker då på maten i deras shop, samt deras snabbmat vid kassorna. 5 spänn för en pizza slice. Klagar INTE.
För övrigt verkar IKEA ha fått en grej för att designa inredningspryttel som känns lite vintage. Lite mysromantiskt sådär. Fetgilla på det.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar