tisdag 11 juni 2013

Genusgenierna.

Jag har, efter några månaders funderingar, äntligen gjort slag i saken och startat en diskussionsgrupp för genusfrågor och feminism. Idén kom när jag insåg att jag ofta diskuterade dessa frågor på internet, men nästan aldrig IRL, och om jag någon gång gjorde det IRL så var det inte alltid med en likasinnad. Jag saknade helt enkelt fysiska möten och djupa samtal (internetdiskussioner är också kul, men de har en helt annan dynamik). Men, istället för att gnälla på att det inte finns någon diskussionsgrupp, så gjorde jag helt enkelt slag i saken och bildade en egen. Vi är inte så jättemånga medlemmar ännu (32 st i skrivande stund), men det blir vi nog tids nog. Tanken är att det ska vara en slags diskussionsgrupp som kanske med tiden utvecklas till någon form av tankesmedja, det hade varit sjukt spännande i så fall. Tänk om vi till slut ger ut en feministisk antologi, som speglar den fjärde generationens feministvåg? Fattar ni hur spännande det hade varit? Jag kissar nästan på mig vid tanken. Första samtalet är imorgon, och det ska bli så otroligt roligt. C:

Om du bor i Stockholm och vill diskutera genus, feminism och jämställdhet med likasinnade, hör av dig! Vi träffas ungefär en gång i veckan, och det är inget krav på att en ska delta varje gång (ni deltar när ni kan delta helt enkelt).

5 kommentarer :

  1. Awesome! Fan att jag bor 20 mil bort, kanske kan droppa med någon gång om jag råkar vara i krokarna. Skitbra initiativ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska vara med! Bara att hojta till :)

      Radera
  2. jag vill vara med men ar inte i sthlm just nu! hur? var nasta gang? /johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.facebook.com/groups/166060226905023/ Välkommen!

      Radera
  3. Sådär nu ansökte jag om att gå med, trevligt med andrum och bra diskussioner i all idioti och just det där med irl kan ju ge annat än apan-diskussionerna.

    SvaraRadera