onsdag 29 februari 2012

Riktig mat.

Jag är nu inne på vecka 3 med LCHF, och det är väl inte det att det hänt några mirakel på så kort tid, men några grejer har jag märkt av än så länge: Glad mage, mindre halsbränna, jämnare humör, lugnare och gladare, mer ork och energi (annars har jag en tendens att somna till då och då: Det har alltså inte hänt sen LCHF:maten "kickade in" eller hur man ska säga. Dessutom säckar jag inte ihop längre när jag kommer hem) och framförallt: Sötsuget är nästan helt borta. Awsum! Det enda jag fortfarande är sugen på är mjölkchoklad, och det vettefan om jag någonsin kommer bli av med det suget. Är en riktig chokladälskare, så. Men sug efter bröd, pasta och potatis? Nix.
De första dagarna med LCHF var, som det är för de allra flesta, skitjobbiga. Hade ganska grav sockerabstinens och det enda jag kunde tänka på var bröd och potatis. Men det är SÅ värt det... mår så mycket bättre nu. Värt att understryka är att jag inte är överviktig eller lider av någon västerländsk sjukdom (diabetes, högt blodtryck o.d.): Jag äter LCHF för att må bra, helt enkelt. Äta det vi är skapta för att äta, och få en sjuhelvetes god hälsa. För jodå, det händer saker i kroppen, hela tiden. Kanske rapporterar om det senare.

För den som undrar vad jag äter, så är det följande: Lax, kött (ibland), grädde, smör, kokosfett, creme fraiche, Smetana, ägg, ost, ovanjordsgrönsaker, svamp och mycket lite honung. Ibland äter jag bär, när jag vill festa till det (hallon! <3), och ibland tar jag en bit riktigt mörk choklad, lite mandel eller en liten näve kokoschips. Har även en påse fläsksvålar hemma, är dock alltid för mätt för att öppna den, haha. Förut drack jag även gammaldags mjölk, men har slutat med det nu, då jag vill dra åt svångremmen ytterligare (mjölk innehåller tyvärr rätt mycket socker). Naturligtvis äter jag ekologiskt, om sådana alternativ finns (vilket det oftast gör). Att välja mat utan tillsatser är viktigt för mig, även om det tyvärr är ganska svårt att göra det till 100 % (vad är grejen med att ALLA baconpaket jag hittar innehåller tillsatser? Och att Västerbottensost också gör det? STOP IT).

Vad jag åt ikväll? Blomkålsmos med grädde och riven parmesan, fläskkarré med grädde samt smörstekt sparris (GUDOMLIGT). Blev mätt. Blev glad.

Om du blir nyfiken på LCHF och kanske skulle vilja testa det, så rekommenderar jag Kostdoktorn.se, som drivs av läkaren Andreas Eenfeldt. Vettig, öppensinnad och med en torr, rolig humor. Han har även skrivit den underbara boken "Matrevolutionen - Ät dig frisk med riktig mat" som jag nästan läst klart. Perfekt för dig som vill fördjupa dig inom LCHF och maten vi är byggda för att äta.

P.S. Slängde (finally) ut alla kolhydrater idag: Vetemjöl, fiberberikade havregryn, strösocker, spagetti, ris, couscous, O'boy och barnvälling (jag åt det när jag hade extremt ont i halsen i höstas, mmkay?) åkte ut. Befrielsen som uppstår. Saknar det ej.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar