måndag 20 februari 2012

Memet som lärde oss att alla yrken är osexiga.

Någon gång drömt om att bli PR-konsult? Eller kanske skådespelare, eller jobba på NASA? Eftersom dessa yrken verkar spännande, roliga och rätt sexiga? Tja, du kanske får ta och tänka om och slå hål på dina romantiska visioner. Nu (eller ja, nu och nu...) har det nämligen kommit ett meme som visar oss hur spännande olika yrken egentligen är.

Memet heter "What people think I do / What I really do" och har cirkulerat runt i ett par veckor, och fått oss att skratta gott. Know Your Meme har spårat memet till en bild gjord av konstnären Garnet Hertz, där han beskriver folks fördomar om samtidskonstnärer, hur han upplever sin yrkesroll, och hur verkligheten ser ut. Bilden postades på Facebook 2 februari 2012, och sen gick det fort.

Ursprungsbilden.

Det tog alltså inte lång tid innan folk gjorde sina egna varianter. De allra flesta bilderna utgår ifrån ett yrke, men undantag finns givetvis (som t.ex. Single Gay Male och Partying).
Bilderna brukar oftast ha bildtexterna What my friends think I do - What my mom thinks I do - What society thinks I do - What my clients/boss/ think/s I do - What I think I do - What I really do. Memet spelar kort och gott på fördomar och förväntningar folk brukar ha om olika yrkesgrupper.

Jag och min bästa vän Katti tänkte göra egna bilder utifrån våra yrkesval (och "yrkesval"), men alla var visst upptagna, så vi gjorde en bild om LCHF istället.

Jag utbildar mig som sagt till paralegal, och när jag berättar för folk om vad det innebär att vara paralegal, så tror 99,9% att det går ut på att vara någon slags sexig advokatsekreterare. Med hjälp av denna bild (vars upphovsman jag ej vet, hittade på Know Your Meme) tänkte jag alltså slå hål på folks uppfattning av paralegals: Man ÄR dränkt i papper, på riktigt, i synnerhet om man arbetar med processer. Jag praktiserar för närvarande på en byrå som pysslar med processer, så jag vet vad jag talar om. Och det är inte bara paralegals som dränks i papper, även jurister gör det, föga förvånande.


Det finns en tydlig röd tråd i bilderna, och det är att i princip alla bilder slutar med en bild där ingenjören/fotografen/musikern/whatevz drunknar i papper, sover, väntar på att telefonen ska ringa, sitter och klickar framför datorn eller sliter sig i håret. Med andra ord, alla yrken verkar vara oerhört ointressanta, händelselösa och osexiga. Inte ens rabbinen verkar ha ett roligt jobb. I alla fall jag får känslan av att de allra flesta antagligen känner sig som en bluff: Folk tror att man har ett sexigt och coolt yrke, när man i själva verket sover på skrivbordet, har stora pappershögar framför sig eller har ångest över ett projekt.

Så, alla gymnasieungdomar där ute som har ångest inför högskolan: Det spelar fan ingen roll vad ni väljer, det kommer ändå bara sluta med att ni sitter framför datorn och klickar i Excel.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar