onsdag 6 april 2011

Musik som inspirerar.

Som ni kanske förstått så är jag en MYCKET musikintresserad person, och nu tänkte jag, utan någon närmare baktanke, rekommendera musik som jag gillar. Gamla favoriter, nya förälskelser, blandade genres men mestadels elektroniskt. Jag är inget större fan av hårdrock och metal (med mycket få undantag, och då menar jag få), men tycker om elektroniska slingor och beats som känns. Och annat. Aja, här kommer det!
Obs: Subjektiva åsikter utan vetenskaplig förankring kan förekomma.


Monomen
Foto: Jan Erik Svendsen

Norsk melankolisk indierock med elektroniska inslag. De har bara släppt ett album, ett självbetitlat sådant, och fy fan vilket bra debutalbum säger jag bara. Tyvärr så har grabbarna i bandet pausat med musiken till förmån för universitetsstudier (usch), så det kan ta ett tag innan det kommer nytt... om det ens kommer något :( Min favoritlåt: Asian Spacestation.


Sébastien Tellier
Foto: Laurent Bochet

Här snackar vi verkligen om en rykande färsk förälskelse. Jag har bara lyssnat på skivan Sexuality, men ack, så kär jag är. En fransman som ser ut att lida av Jesus-komplex, spelar någon slags electronica... väldigt down-tempo, sensuellt. Har som sagt inte riktigt lyssnat på hans tidigare skivor, men det ska också göras, det lovar jag. Min favoritlåt: Pomme.


 Cocteau Twins

Drömpop från 80-talets Skottland. Precis som genrenamnet antyder så är deras musik drömsk, det är lätt att bli förtrollad av Elizabeths ljuva stämma, ackompanjerad av Robin och Wills underbara kompositioner. Vacker musik, kanske bland den vackraste jag hört. Min favoritlåt: Sugar Hiccup.

Rome


Jerome Reuter är hjärnan i Rome, ett underbart vackert neofolk/martial industrialband. Känslosamt, melankoliskt, fallna hjältar och krigsromantik. Jag brukar plugga till Rome, konstigt nog passar det bra. Antagligen för att det inte skriker efter uppmärksamhet, utan finns där, som en ljuv viskning. Min favoritlåt: Rape Blossoms.


Black Friday Sthlm
Foto: Martin Petersson

Black Friday Sthlm är ett av de bästa banden vi kan hitta i Sverige idag, det är jag övertygad om. Verkligen alla i bandet är briljanta musiker, och sångaren JanO har en röst att dö för, och som t.o.m. är bättre live när den är i full kraft. Obs, inget skämt. Gothrock/new wave med ett modernt sound från Stockholm. Sen är det knappast ett minus att de alltid är så stiligt klädda. De släppte precis sitt debutalbum Harder for every heartbeat, så lyssna/köp! Min favoritlåt: Teenage Angst.

Schwefelgelb
Foto: Bon Bon Büro

Tysk electro/EBM. Sid och Eddy med bakgrundsdansarna Nyx och Hal gör galen partyelectro med partvis hårt, rivigt och skitigt sound. De hade en liten Sverige-turné nu i höstas som blev en succé, och jag väntar med spänning på nytt bra material. Slagkraftiga refränger, galet, svettigt, roligt! Min favoritlåt: Ich hab dich gesehen.

Det var allt för idag. Hoppas ni har hittat ny bra musik att inspireras av!

1 kommentar :

  1. Ich hab dich gesehen är väl en av få låtar den gjort som är RITKIGT Bra skulle jag vilja påstå! :)

    SvaraRadera