onsdag 22 maj 2013

Läsande.

Blir lite dagboksinlägg nu dårå. Mest för att jag inte kommit på nåt bättre att skriva än, men den skrivkrampen lär släppa snart.

Lånade Maria Svelands bok "Hatet" i måndags, läste klart den idag och kände omedelbart "fan, jag måste iväg till bibblan efter jobbet och låna mer böcker". Och så blev det. Promenerade till centrum och biblioteket och lånade Svelands bok "Bitterfittan" och några andra feminismböcker. Mycket nöjd. Mest för att jag äntligen lyckats bryta sönder min långa period av sparsamt läsande. Jag har alltid egentligen varit en bokmal, men har varit dålig med läsandet de senaste åren, vilket är synd. Har även märkt att jag intresserat mig mindre för skönlitterärt och mer för journalistiska och politiska böcker, vilket inte såklart är fel i sig. Men det är ett symptom på nånting känner jag. Att jag är trött på att lalla runt och idka eskapism. Jag vill lära mig saker, både ren fakta och politik. Ta del av berättelser och statistik. Kort sagt, jag vill ta del av verkligheten, inte fly från den. Ta del av den och påverka den. Läsa och skriva, skriva och läsa. Kanske ska bli politiskt aktiv ändå.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar